4.4.11

Μελένιος και νηστίσιμος

Ένα από τα πιο αγαπημένα δικά μου γλυκά, γιατί σήμερα κάνω το δικό μου χατήρι, αλλά και το χατήρι μιας φίλης που μου ζήτησε λεπτομέρειες για την συνταγή, μιας και της έκανε εντύπωση το "τραγανό" φύλλο μετά από αρκετές ημέρες παρασκευής του, είναι ο Μελένιος Μπακλαβάς.



Χρειάζεστε:
ένα και μισό πακέτο φύλλο κρούστας, μισό κιλό καρύδι, μισό κιλό αμύγδαλο, 2 κουταλιές κοφτές σούπας μείγμα Σμυρνιό (ή 2 κουταλιές κανέλλα σκόνη, 1/3 γαρύφαλλο σκόνη, 1/4 μοσχοκάρυδο τριμμένο) 2 κουταλιές ζάχαρη κρυσταλλική, ένα και μισό πακέτο φυτική μαργαρίνη με ελαιόλαδο που θα λιώστε (είτε στον φούρνο μικροκυμάτων, είτε σ' ένα κατσαρολάκι πάνω στο μάτι της κουζίνας).
Και τέλος περίπου 900 γραμμάρια μέλι (θυμαρίσιο, πευκόμελο ή ανθέων).
Γαρυφαλλάκια για τον στολισμό.
Αλέθετε στο multi (όχι όμως να γίνουν εντελώς σκόνη) τα καρύδια και τα αμύγδαλα αφού προηγουμένως τα έχετε καθαρίσει και ελέγξει για τυχόν φλούδια.
Τα βάζετε σε βαθύ μπόλ και ρίχνετε μέσα όλα τα μυρωδικά, καθώς και την ζάχαρη.
Ανακατεύετε καλά να εννωθούν τα υλικά και τα αφήνετε στην άκρη.

Σε μεγάλο ταψί (κατά προτίμηση αντικολλητικό γιατί κάνει καλύτερο ψήσιμο)που προηγουμένως θα έχετε βουτυρώσει, αρχίζετε το στρώσιμο των φύλλων. 4 φύλλα καλά βουτυρωμένα στον πάτο, πρώτη στρώση καρυδό-αμυγδαλόψυχας, 2 φύλλα βουτυρώμένα, δεύτερη στρώση καρυδό-αμυγδαλόψυχας, 2 φύλλα βουτυρωμένα, τρίτη στρώση καρυδό-αμυγδαλόψυχας.
Μέχρι να τελειώσει όλη η γέμιση και να σας μείνουν κάπου 5-6 φύλλα για το τελείωμα της κορυφής του μπακλαβά.
Τα φύλλα πάντα τα κόβετε σύμφωνα με τις διαστάσεις του ταψιού που θα χρησιμοποιήσετε.
Προσωπικά χρησιμοποιώ συνήθως, ένα τέτοιο τετράγωνο ταψί, γιατί μου βγαίνουν περισσότερο ομοιόμορφα τα κομμάτια κατά το χάραγμα τους και χωρίς να πετώ ίχνος απο το φύλλο.

Χαράσσετε το μπακλαβά σε ίσα μέρη, με κοφτερό μαχαίρι και στολίζετε κάθε κομματάκι στο κέντρο του μ' ένα κεφαλάκι γαρύφαλλου.
Ψήνετε σε ελαφρώς προθερμασμένο φούρνο, μέχρι να ροδίσει καλά η επιφάνεια του γλυκού, στους 180 βαθμούς με πάνω κάτω αντίσταση ή με αέρα ανάλογα πάντα με τον φούρνο (και το πως ψήνετε σ' αυτόν τις πίτες σας).

Όπως βγει καυτός ο μπακλαβάς, λαμβάνετε ανά χείρας το βάζο με το μέλι και το ρίχνετε σιγά -σιγά μέσα στις τομές του. Χαρακτηριστός ήχος θα ακουστεί (κι' αυτό είναι η μαγεία τούτου του μπακλαβά). Το μέλι με την θερμοκρασία που έχει το γλυκό, θα λιώσει από μόνο του και μέσα σε 2-3 ώρες θα έχει όλο απορροφηθεί από τον μπακλαβά σας.
Είστε έτοιμοι για το κόψιμο του.

Σας υπόσχομαι ότι δεν θα "πανιάσει" ούτε σε 15-20 ημέρες (που δεν θα σας έχει μείνει μέχρι τότε).
Δεν έχει μέσα καθόλου γαλέτα (γιατί το σιρόπιασμα γίνεται με πολύ ιδιαίτερο τρόπο) και δεν έχει και βούτυρο, άρα είναι νηστίσιμος.
Μπορείτε βέβαια να βάλετε εάν δεν νηστεύετε, αντικαθιστώντας το 1/3 της φυτικής μαργαρίνης, και το άρωμά του θα σας δελεάσει όλως ιδιαιτέρως.

46 σχόλια:

  1. Καλημέρα, με το καφεδάκι μου δικαιούμαι ένα κομματάκι, που μου αρέσει πολύ; Καλή και γλυκιά εβδομάδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πω πωωωωωωωωωωω!!! τελειος!!! γεια στα χερακια σου..μας ξεκινησες γλυκα την μερα και την βδομαδα..καλη σου μερα και καλη εβδομαδα να εχεις..φιλια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Να 'σαι καλά Ελένη μου. Και βέβαια το δικαιούσε που ήσουν και τόσο γρήγορη και άμεση στον σχολιασμό σου :-))
    Καλή εβδομάδα και σε σένα εύχομαι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Γωγούλα είναι όντως τέλειος :-))
    Προκλητικός στην γεύση, και δεν μπορείς ν'αντισταθείς με τίποτε.
    Καλημέρα καλή μου και καλή εβδομάδα και σε σένα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλημέρα! Μου αρέσει που έλεγα από σήμερα να μαζευτώ λιγάκι μπας και προλάβω να χάσω ένα-δύο κιλά μέχρι το Πάσχα! Αμ δε! Θέλω ν΄αγιάσω και δεν με αφήνεις πρωι-πρωί! Τέλειος, απίθανος, υπάροχος ο μπακλαβάς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αυτό είναι ξεκίνημα εβδομάδας!!!!
    Υπέροχος φαίνεται! Γειά στα χέρια σου!
    Καλή και γλυκιά εβδομάδα να έχεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πω....πω!!! Πειρασμός και είμαι σε δίαιτα!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αμαλία μου, κι εγώ έτσι λέω να μαζευτώ... αλλά όλο και κάτι σκαρώνω.
    Θα τα καταφέρουμε όμως. Κάτι θα κάνουμε, μην απελπίζεσαι καλή μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Να 'σαι καλά βρε Έφη μου.
    Κάνουμε ότι μπορούμε για να γλυκαθούμε και αυτό το γλυκό είναι ίσως περισσότερο υγιεινό από πολλά άλλα :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ναι, αλλά τι πειρασμός Μαρίνα μου!
    Αγνός, νηστίσιμος και όχι και πολύ παχυντικός ίσως... για σκέψου το.
    Μέλι, φύλλο και ξηροί καρποί.
    Πολλές καλημέρες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Καλή εβδομάδα! Και μελένιος και νηστίσιμος πειρασμός! Με ποια δικαιολογία μπορούμε να απέχουμε; Τάχιστα θα δοκιμαστεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Καλημερα, καλη εβδομαδα, ναιιι οντως ετσι γινεται υπεροχος ο μπακλαβας!!!
    Α ρε Πηνελοπη ησυχια δεν εχεις... Μπραβο! Ναι σιγα σε πιστεψαμε οτι ειναι light... Θυμαμαι καποτε που ειχα φτιαξει εναν λαδιου (νομιζω απο εκπομπη του Μαμαλακη) παρομοιο. Δεν αλειφες τα φυλλα αλλα ζεσταινες το λαδι και περιεχυνες το μπακλαβα, μετα εψηνες και μετα η διαδικασια του μελιου.
    ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ Μ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Δικαιολογίες Σοφία μου υπάρχουν πολλές (για την αποχή) αλλά υπάρχουν και άλλες τόσες επιθυμίες ... που είσαι ανάμεσα και το παλεύεις!!
    Καλή σου εβδομάδα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Σταυρούλα μου καλή, αυτό με το ησυχία δεν έχεις...ξέρεις πως είναι!
    Άσε που και να θέλω να ησυχάσω όλο και κάτι ή κάποιος βρίσκεται και να με βάλει στα "αίματα".

    Αυτό το επεισόδιο το θυμάμαι κι' εγώ καλά γιατί είχε γίνει με μια καλό νοικοκυρά από την Καλαμάτα. Βέβαια σ' αυτήν την περίπτωση το λάδι "μυρίζει" λιγάκι. Στην δικιά μου εκδοχή δεν "ακούγεται" καν η μυρωδιά της μαργαρίνης, αλλά το μέλι επικρατεί μαζί με τα μυρωδικά.

    Φιλιά πολλά και καλημέρες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Πηνελόπη μου δεν έχω λόγια!!! Του έχω τρομερή αδυναμία!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Κομματάκι θα δοκίμαζα από τα χεράκια σου.
    Η μαμά μου τον έκανε όπως λέει η Σταυρούλα και μόνο με καρύδι, κι εγώ το σκασμένο ποτέ δεν έτρωγα παραπάνω από μισό.
    Καλή εβδομάδα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Λίλα μου κι' εγώ αδυναμία του έχω... Γι' αυτό κι' έγραψα την διαδικασία παρασκευής του, για να υπάρχει για τον "ιστορικό" του μέλλοντος καλή μου φίλη!
    Κράτα μου και κανένα βαζάκι, γιατί με βλέπω καλοκαίρι πια να έρχομαι και δεν θα έχει μείνει τίποτε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Άμα κάνω κι' εσένα να φας γλυκό,
    τι στον κόσμο Ξανθή μου!

    Ελπίζω όλα να πήγαν καλά με το ταξίδι στην Θεσσαλονίκη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Καλέ θα δοκιμάσω είπα κομματάκι!!!
    Πάω να κάνω την αναποδογυριστή χορτοτάρτα σου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Άντε...
    Καλή επιτυχία και περιμένουμε εντυπώσεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Μόνο με μέλι? Πολύ ενδιαφέρον! Πίστευα πως ειδικά ο μπακλαβάς θα θέλει κάτι πιο υγρό και λιγότερο παχύρρευστο για να σιροπιαστεί καλά, αλλά αφού πετυχαίνει κι έτσι, είναι εκτός από πιο υγιεινός, ιδανικός για όσους αγαπούν το μέλι στα γλυκά!
    Καλή βδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Φεύγω γρήγορα αλλιώς θα βουτήξω στα μέλια και πάει η δίαιτα!
    Τέλειος Πηνελόπη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. une belle gourmandise bien délicieux on l'a fait avec la pâte feuilletée maison elle est aussi excellente que la tienne mes compliments et bravo
    bonne soirée

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Πολύ μου αρέσει ο μπακλαβάς..στείλε κανένα κομματάκι βρε παιδί μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Καλησπέρα, Penelope τί κουκλί ο μπακλαβάς... με ξελίγωσες.... κερνάς; Φιλιά!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Μα πάνω απ' όλα η φωτογραφία σε κάνει να σου τρέχουν τα σάλια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Αχ Πηνελόπη μου, απλά τέλειος!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Αχτίδα μου, έπρεπε να κάμω πακετάκι και να στο παραδόσει η φίλη μας η Ξανθή :-))
    Πολλέ καλημέρες καλή μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Tante Kiki έχουν μείνει 4-5 κομματάκια από το τελευταίο ταψί. Προλαβαίνεις :-))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Οι φωτογραφίες Σοφία μου, αξίζουν πάντα όσο χίλιες λέξεις. Έτσι δεν λένε;
    Καλημέρες πολλές και γλυκές ελπίζω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Μανουσίνα μου, για μένα τουλάχιστον, ένα από τα καλύτερα παραδοσιακά γλυκά.
    Φαντάζομαι πως είναι και για άλλους :-)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Dark Shef, η διαφορά είναι ακριβώς αυτή. Η χρήση δηλαδή αποκλειστικά του μελιού!
    Και κάνει όντως το "κλικ" στο γλυκό αυτό.
    Μια δοκιμή νομίζω πως θ' άξιζε τον κόπο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Καλά κάνεις αγαπητή μου ΓΑΣΤΕΡΟΠΛΗΞ, Κι' εγώ έτσι πρέπει να πράξω για τα πολλά γλυκά...και σύντομα μάλιστα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Να 'σαι καλά Vita μου.
    Το μέλι όμως έχει την χάρη του :-))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. Thank you very mucy my dear Fimère.
    This is for me one from the very nice sweets.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  36. Πόσο μου αρέσει ο μπακλαβάς! Το καλύτερο σιροπιαστό γλυκό! Ο δικός σου είναι του "απαίκτου".

    Έχω ένα μικρό πρόβλημα και θα στο θέσω να μου πεις τη γνώμη σου. Μαργαρίνες και τα τοιαύτα δεν τα τρώμε, μπορώ να βάλλω σκέτο βούτυρο;
    Λέω επίσης να φτιάξω 1/2 δόση, ε; Τι λες;
    Φιλιά σας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  37. Ουάου! Τι ειν τούτο; Έτσι τώρα μετά το μεσημεριανό φαγητό, πολύ θα μου πήγαινε.
    Νένα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  38. Να σαι καλά βρε Ζαμπία μου.
    Φυσικά και μπορεις να τον κάνεις μισή δόση και να βουτυρώσεις τα φύλλα. Ακόμη και με ελαιόλαδο ελαφρύ μπορείς να τον κάνεις.
    Απλώς εγώ δεν έβαλα βούτυρο ζωϊκό για να φάνε και όσοι νήστευαν.

    Την διαφορά την κάνει το μέλι! Γιατί τον μελώνει σε βάθος και δεν θα "πανιάσει" καθόλου το φύλλο του.
    Δοκίμασέ το και πες μας τις εντυπώσεις σου.
    Πολλές πολλές καλημέρες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  39. "τούτο" Νένα μου γλυκειά είναι ΜΠΑΚΛΑΒΑΣ!!! Και όχι για να παινέψω την αφεντομουτσουρνάρα μου...είναι ένας από τους καλύτερους μπακλαβάδας που μπορεί να γευτεί κάποιος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  40. αν και άργησα για τους γνωστούς λόγους...... ο μπακλαβάς σου ΄τελειος φιλενάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  41. Δεν πειράζει που άργησες καλή μου Πόπη, εσύ να έχεις επιτυχία μας νοιάζει, κι' εγώ θα σε τρατάρω μπακλαβά με το νέο ταψάκι :-))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  42. Ελπίζω να μου έχεις κρατήσει κομμάτι :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  43. Looks wonderful! I have never tried baklava before, have seen it in a number of blogs lately and they all look really good. Am curious to try one! Thank you for sharing your lovely recipe.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  44. Αστερομαράκι μου...κομματάκι πια δεν υπάρχει!! Στην επόμενη "παραγωγή" υπόσχομαι να σου κρατήσω περισσότερο απ' ένα :-)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  45. Good moornig dear kitchen flavours, thak you very much for you comment.
    This special mpaklava is on of the most delisieus reciepes for me.
    I think that is time for you to tried also :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή