23.8.12

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, Ποντιακά Περέκ και ... αντιστάσεις

Και επειδή ενδεχομένως, να φάνηκα αρκετά σκληρή με τα μαγαζιά της Θεσσαλονίκης στο προηγούμενο post μου, πρέπει να σας πω ότι έχει ωραία πράγματα να δείτε και να ανακαλύψετε.
Τόσο ανάμεσα στα ψηλά της κτήρια, όπου και ξεπροβάλλουν πανέμορφα σπίτια  παλαιώτερων χρόνων εκπληκτικής ομορφιάς και αρχιτεκτονικής,  καθώς και στολίδια μοναδικά οι βυζαντινές εκκλησίες της.








Όσο και μέσα στις εμπορικές της πιάτσες.
Εμείς δε, σαν άλλοι καλοί περιηγητές βρεθήκαμε και μέσα στην παλιά κεντρική της αγορά, πως θα μπορούσαμε άλλωστε να μην βρεθούμε (;) αφού η  Μοδιάνο είναι τόσο φημισμένη που δεν χρειάζεται πολλά λόγια και περιγραφές.
Ειδικά άμα πέσεις σε καλή εποχή και όχι σε περίοδο διακοπών όλης της Ελλάδας, όπως εγώ, θα χαζέψεις θέλεις δεν θέλεις. Θυμάμαι σε παλαιότερες εποχές είχα βρεθεί να μένω σε ξενοδοχείο εκεί, στον 4 όροφο και από κάτω ένα τεράστιο καρότσι με κεράσια Βοδενών. Ήμουν έτοιμη να κάνω βουτιά από τον τέταρτο :-)) αλλά τελικά αρκέστηκα σε μια χάρτινη σακούλα ενός κιλού για να ηρεμήσω!
Εκεί λοιπόν, στη παλιά κεντρική αγορά της Θεσσαλονίκης βρίσκεις ότι μπορεί να φανταστείς!
Για δείτε και θαυμάστε.







Και φυσικά τα βήματα οδηγήθηκαν και στα μεζεδοπωλεία για: στάση, ανάπαυση, τόνωση και απόλαυση!




Τόσα και τόσα λοιπόν κι' εγώ σταθερά έδειχνα "χαρακτήρα" και δεν υπέκυψα στον πειρασμό, να πάρω τα πάντα,  μιας και σκεφτόμουνα το κουβάλημα μετά από μέρες στην Αθήνα.
Λίγα πράγματα παρέα με τα κουτάκια με τα γλυκά και πήραμε τον απογευματινό δρόμο της επιστροφής προς την Κατερίνη.

Έλα όμως, που την άλλη μέρα πήραμε και πάλι τους δρόμους για την Βέροια και φτάσαμε με τη Βοήθειά της και στη Παναγία Σουμελά.
Προσκυνήσαμε. Θαυμάσαμε το υπέροχο τοπίο με την απίστευτη δροσιά του (έως κρύο το λέμε αυτό για τις 14 Αυγούστου) και μετά κάναμε και το σχετικό χάζι στα μαγαζιά που είχαν στηθεί για το πανηγύρι, αφού προηγουμένως είχαμε φάει και κάτι κοψιδάκια έτσι για να έρθουμε στα ίσα μας.
Εδώ ήταν πια οι «αντιστάσεις» μου χαμηλές  έως και ανύπαρκτες!
Και μόλις έπεσα πάλι πάνω στα Περέκ, είπα θα τα πάρω, πάει και τελείωσε.


Έλα όμως που πήραμε και τυράκι ποντιακό και κουλούρια με μέλι, ταχίνι και ηλιόσπορο και τελικά πιάσαμε την κουβέντα με την κυρία και τον κύριο (από το Ραγιάν) που είχαν εκεί χώρο παρουσίασης αλλά και δοκιμών ... και κοντέψαμε να βραδιάσουμε.
Όμως το όφελος ήταν τα φρέσκα Περέκ και ορίστε τα πια…έτοιμα σε πιτούλα, με την επιστροφή στην βάση μας.

Τα ποντιακά τούτα φύλλα «σηκώνουν» ότι συνδυασμό θέλετε. Αλμυρό ή γλυκό.
Η κυρία που τα πουλούσε μου είπε ότι ακόμη και με μερέντα μπορεί να τα καταναλώσεις όπως είναι.
Εγώ το πρώτο μου πείραμα το έκανα αλμυρό. Το δεύτερο θα είναι γλυκό σίγουρα και ακόμη προσπαθώ να  το "συλλάβω" στο μυαλό μου.

Τυρόπιτα με Περέκ στον φούρνο.
200 γραμμάρια ξυνομυζύθρα (εδώ πιάσαμε Κρήτη - σταθερή άξια).
200 γραμμάρια κασέρι πικάντικο,
1 κεσεδάκι στραγγιστό γιαούρτι,
2 μεγάλα αυγά,
½ κουταλάκι κοφτό πιπέρι,
½ κουταλάκι κοφτό μοσχοκάρυδο.

Σε καλά λαδωμένο ταψί έβαλα 3 ολόκληρα φύλλα που λάδωσα ελαφρώς και μεταξύ τους.
Τα τοποθέτησα έτσι ώστε να καλύπτω και όλο το ύψος το πλαϊνό του ταψιού.
Από πάνω έβαλα την γέμιση τυριών και κάλυψα μ’ ένα ακόμη φύλλο.
Γύρισα και τα πλαϊνά προς τα μέσα. Λάδωσα ελαφρώς και έψησα σε προθερμασμένο φούρνο με αέρα στους 180 βαθμούς για 20 περίπου λεπτά.
Έτοιμη. Τραγανή και πολύ γρήγορη στην ετοιμασία της.

Να είμαστε όλοι μας καλά και πάμε με Δύναμη και Αντοχή στα επόμενα, γιατί πολλά έχουν να "πέσουν" πάνω στο κεφάλι μας σύντομα όπως διαβάζω στον τύπο.

40 σχόλια:

  1. Τα περέκ δεν τα ήξερα... αντιστάσεις στη Θεσσαλονίκη δεν έχω... πολύ ωραίες φωτό και η τυρόπιτα σλουρπ φιλενάς

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ποπίτσα μου καλή άμα ψάξεις στο Ιντερνέτι, θα βρεις μέχρι και video με την παρασκευή τους!
    Είναι ο πιο εύκολος ίσως τρόπος για να κάνεις στα γρήγορα πίτα.
    Εάν θέλεις πάντως, να κανονίσουμε, να σου φτιάξω μια μιας κι' έχω στοκ :-))
    Καλό μεσημέρι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ωρίες φωτογραφίες,πρώτη φορά βλέπω τέτοια φύλλα ,ωραία θα έγινε η πίτα,καλή συνέχεια και πολλά πολλά ταξίδια ακόμη εύχομαι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Χριστιανή μου πεινάω και θα φάω σε 4 ώρες δε με λυπάσαι!!
    Όταν σου τελειώσουν τα περεκ πάμε Μελίσσια για νέα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Να σαι καλά Νέλη μου.
    Τα φύλλα αυτά αποτελούν παράδοση για τους Ποντίους και την κουζίνα τους.
    Και πρέπει να ομολογήσω πως είναι μεγάλη διευκόλυνση. Και αυτό το ήξεραν καλά οι Πόντιες νοικοκυρές που κράτησαν τις παραδόσεις γενεών!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Καλά που γυρνάς Ξανθούλα μέσα στο καταμεσήμερο και με τέτοια ζέστη και θα φας σε 4 ώρες;

    Αχά! Εσύ ξέρεις πολλά! Άντε να πάμε παρέα φυσικά και να πιούμε και κανένα καλό καφεδάκι να τα πούμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ιδέα δεν είχα τι είναι τα περέκ!
    Στη φωτο μοιάζουν σαν τορτίγιες πάντως. Αν και για να τα προτιμήσεις εσύ, η γεύση τους θα είναι σίγουρα καλύτερη!

    Τελικά μέσα στην πόλη της Θεσσαλονίκης ποια είναι τα μαγαζιά με τις καλές, αυθεντικές γεύσεις?
    Ομολογώ πως αν βρισκόμουν τώρα εκεί, δεν θα ήξερα που να πάω!
    Τουλάχιστον έχω αρκετή ενημέρωση από άλλους blogοφίλους για τις μπυραρίες της πόλης! ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Επ! Καλώς την Σκοτεινούλα ;-)

    Έχεις δίκιο, μοιάζουν αλλά θεωρώ ότι είναι ξαδέλφια και όχι αδέλφια!
    Είναι με 3 μόνον υλικά: αλεύρι, αλάτι και νερό. Ούτε λάδι, ούτε λίπος, ούτε μαγιά, ούτε άλλo φουσκωτικό. Λεπτές αλλά όχι και σαν φύλλο χαρτί. Εύπλαστες ότι τις νοτίσεις με λίγο λάδι. Αν και είδα κάποια νοικοκυρά να τις βρέχει ελαφρώς προηγουμένως και μετά να τις βουτυρώνει.
    Με το ψήσιμο γίνονται τραγανές σαν τσιπς!!! Όπως άλλωστε και στο τηγάνι.

    Για αυθεντικές γεύσεις μόνον σε blogφιλους απευθύνσου και μην αφήσεις τα "ονόματα" και τους "τουριστικούς οδηγούς" να σε ενθουσιάσουν. Αλλιώς ποδαράτο καλή μου ... και ότι εσένα σου "μυρίσει" καλύτερα :-)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Δεν ξέρω πως να την χαρακτηρίσω αυτή την πόλη...τα έχει όλα...απλά θα πω οτι την αγαπώ στα άπειρα σύμπαντα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Είμαι και Σαλονικιά, είμαι και Πόντια, αχ βρε τι με κάνεις, αχ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Να θυμώσω που δεν ήρθες σπίτι μου; Πάντω η ανάρτηση σου τέλεια και σε ..συγχωρώ μα αν ήθελες να συμπληρώσεις τις απολαύσεις σου έπρεπε να φας πιλάφι θαλασσινών από το Δημήτρη για να μου πεις αν έχεις ξαναφάει άλλη φορά τέτοιο!Σε περιμένω λοιπόν μόλις ..γυρίσω από την εγχείρηση μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Σήμερα για να μας "γλυκάνεις", μας πας βόλτα στις αγορές και φτιάχνεις τυρόπιτα με ποντιακά περέκ! Ξελογιάστρα Πηνελόπη.:)

    Νοστιμότατη τυρόπιτα, με τραγανό περέκ και με όποια γέμιση κι αν την προτιμήσουμε, με αυτό το εκπληκτικό φύλλο λιτού και απέριττου ζυμαριού.

    Είδες η Μοδιάνο; μέχρι και goji berry έχει και εγώ τα ψάχνω στην "αλλοδαπία"...

    Ζ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Πρώτη φορά τα ακούω τα περέκ! Θεσσαλονίκη βρέθηκα μόνο δύο φορές κι αυτές με εκδρομή από το σχολείο να φανταστείς.. Πολύ θα ήθελα να επισκεφτώ και να θαυμάζω την αγορά της έπειτα από τις φωτογραφίες σου! χιχι!
    Φιλιά!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Στα μελίσσια έχει κατάστημα Ραγιαν αλλά περέκ τώρα θυμήθηκα έχει και κοντά στη γειτονιά μου, στα Εξάρχεια.
    Για καφέ μάλλον θα περιμένεις φιλενάδα είμαι πνιγμένη ανάμεσα σε 150 βαζάκια μετά έρχεται η μεγάλη κόρη μετά φεύγουν και οι δυο κι ίσως πάω και στο χωριό ανάλογα τις εξελίξεις.Φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Καλησπέρα, Πηνελόπη μου, η θεσσαλονίκη είναι υπέροχη αλλά και τα περέκ σου κάνουν θραύση! Έβαλα και τα γέλια γιατί αλεύρια, αλάτι και γκότζι κουβαλάω έδώ μαζί μου στην αλλοδαπία(!)που τα αγνοούν πλήρως!
    Αχχχχ, ένα κομματάκι πιτούλα, καλέ κυρία!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Yayyyy τι ωραία ανάρτηση! Εγώ δεν την είδα την προηγούμενη ανάρτηση που λες για τα μαγαζί αλλά θα πάω ευθύς αμέσως!
    Φιλάκια Πηνελόπη μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Καλησπέρα!Πολύ ωραία η παρουσίαση και με πράγματα που δεν τα ήξερα!Καλό βραδάκυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Πολύ ωραίες φωτό αλλά, βρε φιλενάδα, στείλε ένα μέιλ... Πάντως περάσατε καλά φαίνεται... και του χρόνου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Σοφούλα μου, όντως τα έχει όλα!
    Και νομίζω πως όλοι μας την αγαπάμε πολύ, ειδικά αν έχει τύχει να την περπατήσουμε αρκετές φορές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Ε, με σένα "χτύπησα φλέβα" τούτη τη φορά καλή μου Μάρθα!
    Εκεί η Θεσσαλονίκη...κι' εσύ στην ξενιτειά :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Καλημέρα καλή μου Αχτίδα.
    Η αλήθεια είναι ότι είχα το τηλέφωνό σου και σκεφτόμουν να σε πάρω και να τα πούμε. Αλλά είχα ενδοιασμό μιας και ήξερα ότι είναι δύσκολη περίοδος για εσάς.
    Είχαμε μαζί, κι' παιδί κι' ένα σκυλί και δεν θα ήθελα με κανέναν τρόπο να επιβαρύνω.

    Με το καλό στην εγχείρηση και στην ανάρρωση και η υπόσχεση για το μυδοπίλαφο του κυρίου Δημήτρη, θα είναι καλά φυλαγμένη!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Αμ' κι εσύ Ζαμπία μου... goji berry στην αλλοδαπιά; Πάρε τα μάτια σου και πήγαινε μέχρι Θεσσαλονίκη να δεις του κόσμου τα καλά!!!

    Καλά τι λες να πάμε τα δυό μας και να αφήσουμε τα παλικάρια παρέα με τα τετράποδά τους ;-))))

    Τυροπιτούλα τέλεια και επιφυλάσσομαι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Taelia μου, σου εύχομαι να το κάνεις σύντομα τούτο το ταξίδι στην αγορά της Σαλλονίκης. Απλώς να το συνδυάεις με καλή "εμπορική" εποχή για να την χαρείς όσο περισσότερο γίνεται.
    Πολλές καλημέρες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Γι' αυτό έλεγα Ξανθούλα μου ότι ξέρεις πολλά εσύ!!
    Καλά ξεμπερδέματα με όλα και με τις κόρες και με τα βαζάκια, και φυσικά να πας να ξεκουραστείς.

    Κάποια στιγμή θα το πιούμε το καφεδάκι μας σίγουρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Η Θεσσαλονίκη είναι μεγάλος έρωτας και συνεχώς αποκαλύπτει και κάτι !!!

    Τα φύλλα αυτά είναι μακράν τα καλύτερα. Να σε πω??? Δεν τα έβρεξες για να τα χρησιμοποιήσεις?

    Η πιτούλα όνειρο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Ελένη μου καλή, καλά για τα γκόζι το καταλαβαίνω...
    Το αλεύρι και το αλάτι όμως εντύπωση μου κάνουν!
    To "άλας" της γης για τους λαούς αυτούς ξέρω από την ιστορία πως ήταν το "χρυσάφι" τους πως είναι δυνατόν να το αγνοούν;

    Πάει η πιτούλα να ήταν κι' άλλη!
    Την επόμενη φορά θα σου φυλάξω :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Να 'σαι καλά βρε Έρη μου!
    Είπαμε...
    Εχουμε βάλει στόχο τα 3 τελευταία χρόνια να γνωρίσουμε τη βόρεια χώρα μας. Ότι μπορούμε καλύτερο κάνουμε με τα μέσα, το χρόνο και τα χρήματα που διαθέτουμε :-))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Ευχαριστώ σε πολύ Παπαγαλίνα μου.
    Γι' αυτό τα γράφουμε όλες μας καλή μου, για να τα βλέπουμε και να τα μαθαίνουμε και να τα έχουμε κατά νου ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Κικίτσα μου, σ' ευχαριστώ.
    Είμασταν στη πόλη σας στις 13 Αυγούστου, για 5-6 ώρες στην ουσία. Είχα την αίσθηση ότι θα είσαι ακόμη διακοπές στην Καβάλα και από mail στο ταξίδι, ούτε για δείγμα καλή μου! Πλήρης αποχή :-)))

    Ελπίζω να τα καταφέρουμε και πάλι κάποια στιγμή και να το οργανώσουμε καλύτερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Εφούλα μου θα "σε" πω πως δεν τα έβρεξα όχι. Το φοβήθηκα λιγάκι το θέμα.
    Αλλά τα λάδωσα όμοιόμορφα όπως άλλωστε και το ταψί μου και το αποτέλεσμα ήταν εξαιρετικό όπως μπορείς να δεις από την φωτογραφία.
    Τραγανό και καλοψημένο.

    Όσο για την Θεσσαλονίκη, προσωπικά δεν έχω γνωρίσει κάποιον, που να μου του άρεσε τούτη η πόλη ακόμη και αν συνάντησε δυσκολίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. bellissime foto....mi piace molto il pane pitta!Buon weekend Penelope..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Καλησπέρα και από μένα!!!!!είχα πολλούς μήνες να μπω να δω τι καλά μας μαγειρεύετε.......μόνο στο fb έμπαινα....δύσκολο καλοκαίρι...αλλά τελικά όλα καλαάααα επανήλθα εδω και μία εβδομάδα....καλά μαγειρέματα!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Μου θύμισες εικόνες, γεύσεις και αισθήματα!!! Είδα μέρη που δεν επισκέφτηκα, που δεν ήξερα!!! Αρκούσε ένας χρόνος διαμονής στη Βόρεια Ελλάδα και ένας μεγάλος "έρωτας" γεννήθηκε!!! Με περιμένει να ξανασυναντηθούμε...
    Υπέροχες όλες οι φωτογραφίες σου αλλά και τα λόγια σου!!! Τα διάβασα με ευχαρίστηση και νοσταλγία!!!! Να'σαι καλά να ξαναπάς!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Ggrazie mille Chiara, per voi gentili parole.
    Buona settimana a voi.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. Καλώς μας ήρθες και πάλι Τόνια. Εύχομαι σαφώς η νέα σαιζόν να είναι πιο εύκολη από το δύσκολο καλοκαίρι σου.
    Καλή συνέχεια και σε σένα καλή μου και καλή εβδομάδα να έχεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  36. Σ' ευχαριστώ καλή μου Μαρίνα.
    Εύχομαι να βρεθείς και εσύ σύντομα και πάλι με το καλό στα μέρη που αγάπησες τόσο πολύ.
    Καλό βράδυ από την Αθήνα και μια καλή εβδομάδα να έχουμε όλοι μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  37. Αχ η Θεσσαλονίκη.. η αγαπημένη πόλη που πάντα κρύβει κάτι που δεν έχεις δει ακόμα..

    Πολύ χαίρομαι τις φωτογραφίες σας αγαπητή μου! Να είσθε καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  38. Με μεγάλη μου χαρά σε "βλέπω" Κατερίνα μου.
    Σ' ευχαριστώ πολύ για όλα σου τα σχόλια. Μακάρι να καταφέρουμε σύντομα και πάλι ένα ωραίο τέτοιο ταξίδι στην χώρα μας.
    Όλη η Βόρεια Ελλάδα κρύβει για μας τους "χαμουτζήδες" πολλές εκπλήξεις και ομορφιές.

    Πολλά φιλιά σε σένα και στις όμορφες κοπέλλες σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  39. www.perek.gr .... για να δουμε!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  40. Αγαπητέ ανώνυμε...εμείς πάντως είδαμε :-))

    ΑπάντησηΔιαγραφή