19.2.13

Τονάκι Λεμονο-πορτοκαλάτο

Ώρα να αφήσουμε για λίγο, τα λεμονάτα γλυκά ... και να πιάσουμε τα λεμονάτα φαγητά!
Και όταν μιλάω για φαγητά... λέω να πούμε για ψαράκια που είναι από τα πιο αγαπημένα μου στη γεύση, όπως κι’ αν είναι αυτά μαγειρεμένα.

Το τελευταίο μου απόκτημα (πεσκέσι από τον πεθερό, σχεδόν μαζί με την τσάντα με τα λεμονάκια) ήταν ένα μικρό τονάκι, γύρω στα 1500 γραμ.
Επειδή όμως το συγκεκριμένο ψάρι, πλούσιο σε Ωμέγα και καλά λιπαρά, όπως άλλωστε και το ρίκι αλλά και η παλαμίδα (που ανήκουν στην ίδια οικογένεια) έχουν μια κάπως βαριά μυρωδιά πρέπει να το μαγειρέψει κανείς έτσι, που να ξεπεράσει αυτόν τον «ύφαλο» του γευστικού προβληματισμού.
Ανασκουμπώθηκα λοιπόν, κι’ έκανα αυτό που προσωπικά θεωρούσα καλύτερο, για να έχω το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Αφού το ψαράκι καθαρίστηκε από τα εντόσθιά του και πλύθηκε καλά.
Μπήκε στο ταψί, αλατίστηκε, και ετοιμάστηκε για φούρνο.


Στο ταψί συνοδεύτηκε από πατάτες κομμένες κυδωνάτες και αρκετά μυριστικά.
Όπως:
2 πιπεριές κέρατο πράσινες,
3 λεμόνια μόνον το χυμό,
1 πορτοκάλι χυμό και φλούδα,
1 κουταλιά ρίγανη αποξηραμένη,
1 κουταλιά θρούμπι αποξηραμένο,
3 κουταλιές μουστάρδα,
1,5 κουταλάκι αλάτι,
½ φλιτζάνι ελαιόλαδο,
και ½ ποτήρι νεράκι.

H μισή  πιπεριά κομμένη σε δύο φαρδιές λωρίδες, μπήκε στην κοιλιά του μαζί με το 1/3 της πορτοκαλόφλουδας.
Στην επιφάνειά του χάραξα με το μαχαίρι σε δύο μέρη, όχι πολύ βαθιά, για να βοηθηθεί στο ψήσιμό του.
Οι πατάτες αλατίστηκαν ελαφρώς και από πάνω σκορπίστηκε η ρίγανη και το θρούμπι.
Τα ίδια πήγαν και στο ψαράκι από πάνω.
Ανάμεσα στις πατάτες σκορπίστηκαν και οι υπόλοιπες πιπεριές κομμένες σε μακριές λουρίδες.
Η μουστάρδα, ανακατεύτηκε σ’ ένα μπολάκι μαζί με τον χυμό των λεμονιών και του πορτοκαλιού.
Λούστηκαν όλα από τους χυμούς και τη μουστάρδα και στα δύο πλαϊνά του ταψιού μου μπήκαν τα κομμάτια της υπόλοιπης πορτοκαλόφλουδας.
Και το λαδάκι ήρθε από πάνω για να δώσει στο φαγητό την νοστιμιά του και την χάρη του.


Το ψάρι μου ψήθηκε στους 170 βαθμούς (όχι περισσότερο για να μην στεγνώσει) για 40 λεπτά, απλώς το γύρισα στα μισά του χρόνου και από την άλλη πλευρά του.

Εξαιρετικό στη γεύση, με τους χυμούς να έχουν μπει σε πατάτες και ψάρι και τα αρωματικά να έχουν κάνει το μικρό τους θαύμα.
Δοκιμάστε το, πραγματικά αξίζει τον κόπο.

41 σχόλια:

  1. "Αξιοπρεπεστατο" ως προς το μεγεθος το τονακι του πεθερου Πηνελοπη μου, εμεις βγαζουμε πολλα το φθινοπωρο αλλα συνηθως ειναι μικροτερα, γυρω στο κιλο. Τα θελει τα μυρωδικα του το τονακι, οπως θελει και το ζουμακι του στο ψησιμο γιατι ειναι ηδη στεγνο σαν ψαρι.
    Λουκουμι φαινεται εχω 2-3 τονακια ακομη στην καταψυξη, ευκαιρια να τα δοκιμασω κι εγω με το λεμονο-πορτοκαλο!
    Καλη σας ορεξη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα Μαρίνα μου,
      πραγματικά ήταν ένα "ζουμπουρλούδικό" ψαράκι, γι' αυτό και θέλησα να το κάνω με τέτοιο τρόπο που να γίνει ένα πλήρες γεύμα.
      Τα μυρωδικά απαραίτητα για ένα τέτοιο ψάρι, σίγουρα.

      Διαγραφή
  2. Θα την πω την αμαρτία μου, φίλος του ψαριού δεν είμαι. Αλλά για...ψάρι νόστιμο μου μοιάζει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αμαλία μου καλή,
      ερώτηση τρως το τόνο της κονσέρβας σε σαλάτες, σε φάση ίσως δίαιτας;
      Γιατί λοιπόν να μην απολαύσεις την φρέσκια εκδοχή του κρέατος αυτού του ψαριού;;;
      Να επισημάνω δε, πως τα συγκεκριμένα δεν έχουν και πάρα πολλά κόκαλα, όπως συμβαίνει ας πούμε με : μπαρμπούνια, τσιπούρες, λιθρίνια κ.λ.π.
      Καλημέρες πολλές-πολλές.

      Διαγραφή
    2. penelope sorry αλλά πιστεύω ότι στα κόκαλα βρίσκεται το πιο ωραίο κρέας...είτε μιλάμε για ψάρι είτε για κρέας..όπως στη μπριζόλα είναι το κοκαλάκι το πιο ωραίο με το λίπος, έτσι κ η ραχοκοκαλιά του ψαριού είναι όλα τα λεφτά....στη τσιπούρα ειδικά....yummyyyyyyy ....
      η γεύση κολλάει στο κόκκαλο ΠΑΝΤΑ :)

      Διαγραφή
  3. Με τα μυριστικά που του' βαλες, Πηνελόπη μου, έγινε άρχοντας το ψαράκι! Πολύ ωραίο πιάτο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και το ζήλεψε μέχρι και ο Μποπ Σφουγγαράκης, που όλο με "καβουροπάτι" την βγάζει, Μάρθα μου!

      Διαγραφή
  4. Δεν έχω αγοράσει ποτέ τονάκι παρόλο που τρώμε πολύ ψάρι δεν έτυχε να το βρω μπροστά μου αυτό,Θα το ψάξω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να το ψάξεις Ξανθή μου. Είναι σίγουρο πως είναι ένα ψάρι πολύ νόστιμο και με τον τρόπο αυτό γίνεται και πολύ ελαφρύ στη γεύση, πέρα από το κλασσικό ψήσιμο σε σχάρα.
      Καλημέρα εύχομαι.

      Διαγραφή
    2. και παρα πολυ φθηνο περιπου 2-3 ευρω το κιλο αν πας σε λαικη

      Διαγραφή
  5. Το πως μου αρέσουν αυτά τα ψαράκια στο φούρνο με τις πατάτες δεν λέγεται!!!
    Έκανες το θαύμα σου πάλι Πηνελόπη μου!
    Πραγματικό φαγητό που θα ήθελα να δοκίμαζα.

    Μπράβο σου Πηνελοπάρα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ε, άμα είσαι fun Χρυσαυγή μου, την επόμενη φορά που θα βρεθώ με τέτοιο πεσκέσι στα χέρια μου, θα σε καλέσω σε επίσημο γεύμα :-))

      Διαγραφή
  6. Ωραίο φαγάκι Πηνελόπη! Μοσχομυριστό και χορταστικό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Νομίζω ότι περισσότερο από όλα μου αρέσει που έβαλες πιπεριά και πορτοκάλι μέσα στο ψαράκι!
    Αυτό, σε συνδυασμό με τα ωραία και αρωματικά υλικά που χρησιμοποίησες θα το έκαναν πεντανόστιμο Πηνελόπη μου!
    Πολλά φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. H πιπεριά, ο μαϊντανός και η πορτοκαλόφλουδα είναι υλικά που "τραβούν" την μυρωδιά του κάθε ψαριού, όταν τα βάλεις μέσα στην κοιλιά ειδικά, Ερμιόνη μου.
      Είναι σαν "αποσμητικό χώρου" ένα πράγμα :-)))
      Καλημέρες πολλές.

      Διαγραφή
  8. Η ασημόγκριζη γυαλάδα του τόνου υπερτονίστηκε από τους χυμούς των εσπεριδοειδών.
    Η νοστιμιά του δεν υπερκαλύφτηκε από την εξαίσια γεύση των πιπεριών,αντίθετα συνομώτησαν για την γευσιγνωσία του πιάτου αυτού.Οι μπόλικοι χυμοί του φαγητού δεν άφησαν την στεγνή υφή του τόνου να νικήσει και οι λεμονάτες πατάτες υπήρξαν η απόλυτη συντροφική δύναμη του πιάτου αυτού.
    Πηνελόπη μου έκανες ένα πολύ ελαφρύ και μυρωδάτο φαγητό.Σου στέλνω πολλά πολλά φιλιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να 'σαι καλά Φωτεινή μου.
      Σ' ευχαριστώ πάρα πολύ για όλα τα ωραία που γράφει. Πραγματικά η σύνθεση άξιζε και έφαγαν και οι δύσκολοι!
      Χαιρετισμούς και φιλιά σου στέλνω επίσης.

      Διαγραφή
  9. Απαντήσεις
    1. Γιατί καλέ Ειρήνη μου;
      Εγώ να δείτε ένα νόστιμι φαγάκι ήθελα...
      Πάντως έγινε παντανόστιμο και να το έχεις κατα νου, αν σου "συναντήσεις" πουθενά κανένα καλό ψαράκι!
      Καλημέρες.

      Διαγραφή
  10. Πολύ ωραίο το τονάκι αν και με τα ψάρια έχω σχέση μάλλον μακρινή!!!
    Γεια στα χέρια σου Πηνελόπη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φιλενάδα, να αποκτήσεις μια σχέση πιο "κοντινή" ειδικά με τέτοιας κατηγορίας ψαράκια, γιατί και νόστιμα μαγειρεύονται (όπως βλέπεις) και ωφέλιμα πολύ για τον οργανισμό μας είναι.

      Διαγραφή
  11. Άλλη φορά που θα βρώ τόνο ....θα ξέρω πως να τον φτιάξω!!!!
    Πολύ μ'αρέσει που έβαλες λεμόνι και πορτοκάλι!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οι χυμοί κάνουν πραγματικά την διαφορά Pepi μου, παρέα με τα μυριστικά.
      Οι παλιές μαγείρισσες έβαζαν ντομάτα και σκόρδο σε κάτι τέτοια ψάρια, ακόμη και μέσα στην σάρκα του ψαριού. Προσωπικά θεωρώ πως γίνεται πολύ βαρύ στη γεύση και δεν μου αρέσει.
      Καλημέρες πολλές.

      Διαγραφή
  12. Πηνελόπη μου τέλειο το ψαράκι σου, λουκούμι έγινε!!!
    Φιλιά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νομίζω πως ναι, Ελένη μου.
      Πραγματικά έγινε πολύ γευστικό, αφού τα σχόλια των ανδρών μου ήταν θετικά. Αν και ο μικρός με τα ψάρια πολύ δυσκολεύται...

      Διαγραφή
  13. Μου μύρισε και ήρθα!!! Να δοκιμάσω λίγο ή δε φτάνει;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ήταν μεγάλο το ψαράκι, Μαρίνα μου.
      Οπότε να δοκιμάσεις σίγουρα :-)))

      Διαγραφή
  14. Το πορτοκάλι θα έδωσε σίγουρα πολύ ώραίο άρωμα και γεύση,πολύ νόστιμο το πιάτο σου,καλό ξημέρωμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πράγματι Νέλη μου.
      Νόστιμο, μυρωδάτο και χωρίς την αίσθηση της όποιας βαριάς μυρωδιάς, για ένα τέτοιο ψάρι.
      Καλημέρα να έχεις.

      Διαγραφή
  15. Ας τολμούσε το τονάκι να μη γίνει νόστιμο με τόσα αρώματα που του έβαλες, καλή μου Πηνελόπη! Ήταν και φρέσκο, οπότε είχε κι ένα επί πλέον προσόν.
    Εγώ το ανοίγω στη μέση και το ψήνω στην πλάκα, όπως το σκουμπρί. Γίνεται υπέροχο. Εσύ το έκανες περισσότερο φαγάκι.
    Καλή σου μέρα.
    Φιλάκια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και στην πλάκα Ελένη μου γίνεται πολύ ωραίο.
      Και άμα φτιάξεις μυρωδάτο λαδολέμονο, με ξύσμα λεμονιού, μουστάρδα και ρίγανη για να το περιχύσεις, εξαιρετικό θα είναι :-))
      Καλημέρες πολλές κι' από εμένα.

      Διαγραφή
  16. amo il pesce e questo deve essere molto gustoso! Buona giornata Penelope, un bacione !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. E io, cara Chiara.
      Questo cottura modo ha contribuito a rendere molto gustoso.
      E baci da me :-))

      Διαγραφή
  17. Λατρεύω το πορτοκάλι στα ψάρια και είμαι σίγουρη ότι η γεύση του τόνου αναδείχτηκε με τον καλύτερο τρόπο! Μπράβο, Πηνελόπη μου, για το εξαίρετο γεύμα που μας ετοίμασες!
    Φιλάκια πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Ευχαριστώ σε γλυκιά μου Αναστασία.
    Ως ένδειξη ότι έγινε νόστιμο, έχω το "βαρόμετρο του στόματος" των ανδρών μου :-))

    Καλημέρες πολλές-πολλές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Μία ερώτηση ,το ψήσιμο στο φούρνο γίνεται στον αέρα ή στις αντιστάσεις ? Ευχαριστώ .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κατερίνα καλημέρα, ζητώ συγγνώμη για την καθυστερημένη απάντηση, καθώς σήμερα μόλις είδα το σχόλιό σου. Να πω ότι προσωπικά χρησιμοποιώ περισσότερο τον αέρα και την μία αντίσταση στον φούρνο μου γιατί έτσι δουλεύει... Οπότε θα έλεγα να πράξεις αντίστοιχα. Οι δύο αντιστάσεις είναι κυρίως για πιο "δύσκολα" στο ψήσιμο φαγητά.
      Ελπίζω να σε βοήθησα και να το φτιάξεις το ψαράκι σου.

      Διαγραφή
  20. Μόλις εφτιαξα την συνταγη σας!! Το φαγητο βγηκε υπεροχο!! Να ειστε καλα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ' ευχαριστώ πολύ συνονόματη φίλη. Χαίρομαι που σου άρεσε μιας και αυτός είναι τουλάχιστον ο στόχος μου, όταν φτιάχνω για τους δικούς μου ένα φαγητό και μετά μπαίνω στην λογική να το μοιραστώ μαζί σας.
      Καλημέρα σου εύχομαι.

      Διαγραφή
  21. Καταπληκτική συνταγή! Την φτιάξαμε και έγινε νοστιμότατος και ο τόνος και οι πατάτες!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή