14.10.16

Με λωτούς και πορτοκάλι...

Για πρώτη φορά (δεν ξέρω αν θα είναι και η τελευταία...) έπεσαν στα χέρια μου, λωτοί.
Πάντα τα ταξίδια του πεθερού προς την ύπαιθρο χώρα, έχουν σαν συνοδεία διάφορα πεσκέσια.
Το γεγονός ότι είναι μάλλον στυφά φρούτα ως προς την γεύση δεν το έχω ξεπεράσει, αλλά θυμήθηκα μια παλιά ανάρτηση της φίλης Ελένης Γρηγοριάδου για πάστα φλώρα με λωτούς και ανέτρεξα στο παρελθόν του blog της.
Είδα πως της είχα δώσει μάλιστα και υπόσχεση, πως αν βρεθώ με λωτούς στα χέρια... θα δοκιμάσω την συνταγή της καθώς πραγματικά φαινόταν απολαυστική.
Καιρός λοιπόν, να τηρήσω την υπόσχεση προς την αξιότιμη φίλη Ελένη. (Ελένη σ' ευχαριστώ για την έμπνευση!).

Το μόνο πρόβλημα ήταν πως εγώ δεν διέθετα μαρμελάδα πορτοκάλι, που είχε χρησιμοποιήσει εκείνη. Αλλά κάνεις, την ανάγκη...φιλοτιμία... αυτοσχεδιάζεις και λιγάκι...και περνάς σε εκτέλεση έστω και με κάποιες μικρές ανατροπές.

Έκανα μαρμελάδα (ή περίπου...) τους λωτούς που τους χρησιμοποίησα αυτούσιους, με προσθήκη ξύσματος πορτοκαλιού στην ζύμη και καραμελωμένες φέτες πορτοκαλιού πάνω από την μαρμελάδα λωτού.

Τάρτα Λωτού παρέα με πορτοκάλι


Για την ζύμη:
ξύσμα από ένα μεγάλο ακέρωτο πορτοκάλι,
1,5 κουταλάκι ζάχαρη με στέβια,
2 κουταλιές καστανή ζάχαρη,
1 μεγάλο αυγό,
125 γραμ. βούτυρο αγελάδος ανάλατο,
80 γραμ. αλεσμένο καρύδι,
1/5 κοφτό κουταλάκι βανίλια κρυσταλική,
1/3 κοφτό κουταλάκι κανέλα σκόνη,
1 πρέζα αλάτι
1 κουταλιά ελαιόλαδο (για το τέλος του ζυμώματος)

Για την γέμιση:
4 λωτοί καθαρισμένοι, πλυμμένοι και κομμένοι σε κομμάτια,
1/2 φλιτζάνι νερό,
1/2  φλιτζάνι ζάχαρη καστανή,
1 κουταλάκι χυμό λεμονιού,
και λίγο επιπλέον ξύσμα πορτοκαλιού,
τις φέτες από ένα μεγάλο πορτοκάλι καθαρισμένες καλά από την άσπρη μεμβράνη)
και 2 κουταλάκια καστανή ζάχαρη.

Επί το έργον...
Πρώτα έξυσα το πορτοκάλι και ανακάτεψα το ξύσμα μ' ένα κουταλάκι με τη ζάχαρη που περιέχει στέβια (έχω ξαναπεί γι' αυτήν) και το άφησα στην άκρη για 7-8 λεπτά.
Μέσα σε μπολ ανάμειξης έβαλα το βούτυρο,
το αυγό, την κανέλα, την βανίλια, τη ζάχαρη με το πορτοκάλι και την επιπλέον ζάχαρη της ζύμης, το μισό αλεσμένο καρύδι (το άλλο το κράτησα για το τελείωμα της τάρτας) και τέλος το αλεύρι δουλεύοντας τα με το χέρι.
Προς το τέλος του ζυμώματος απλώς χρησιμοποίησα λιγάκι το ελαιόλαδο για να διώξω τη ζύμη από το χέρι μου.

Σε μια ταρτιέρα, έστρωσα ελαφρώς βρεγμένο χαρτί ψησίματος και μετά άπλωσα την ζύμη με τα δάχτυλα, παντού και σε όσο το δυνατό πιο ομοιόμορφο πάχος.

Έβαλα την ταρτιέρα στο ψυγείο για τρεις ώρες να σφίξει η ζύμη, ώστε να γίνει πιο τριφτή στο τελικό ψήσιμο.

Όταν την έβγαλα πια από το ψυγείο η μαρμελάδα λωτού ήταν έτοιμη και είχε πάρει να κρυώνει, ενώ είχα καραμελώσει και τις φέτες πορτοκαλιού.


Την μαρμελάδα την έκανα, βράζοντας πρώτα ένα ελαφρύ σιρόπι με το νερό και τη ζάχαρη. Μετά έριξα μέσα τους κομμένους λωτούς.

Οι δύο ήταν πιο ώριμοι από τους άλλους και σχεδόν έλιωσαν πριν καν πάρουν να βράζουν. Ξάφρισα ελάχιστα και μετά έριξα και τον χυμό λεμονιού. Άφησα να βράσει για 12 λεπτά ακόμη και την έβγαλα από την φωτιά.


Το πορτοκάλι αφού το καθάρισα από την ήδη ξυσμένη φλούδα του, το καθάρισα επίσης όσο καλύτερα μπορούσα και από την άσπρη μεμβράνη του.

Ξεχώρισα τα φετάκια του και τα έβαλα σε αντικολλητικό κατσαρολάκι μαζί με τα δύο κουταλάκια καστανή ζάχαρης.  Σε 5-6 λεπτά είχε μια ωραία υφή καραμέλας.


Βγάζοντας την ταρτιέρα από το ψυγείο, έστρωσα την μαρμελάδα και από πάνω τοποθέτησα τις φέτες πορτοκαλιού όσο πιο συμμετρικά.
Έριξα και την καραμέλα από το κατσαρολάκι και τέλος πασπάλισα με το υπόλοιπο τριμμένο καρύδι.


Έψησα σε προθερμασμένο φούρνο, στους 180 βαθμούς με αέρα (πάντα ανάλογα με τον φούρνο) μέχρι που ρόδισε καλά η ζύμη μου.

Έτοιμη για σερβίρισμα, με λίγη έξτρα κανέλα και άχνη αν θέλετε, αλλιώς μια μπαλίτσα παγωτό πολύ θα της ταιριάξει.
Καλό Σαββατοκύριακο σας εύχομαι φίλες και φίλοι.

12 σχόλια:

  1. Πριν λίγο σκεπτόμουν να αρχίσω αναζητήσεις για παρασκευάσματα (σε βάζο πάντα) με λωτούς.
    Καλησπέρα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πραγματικά σε βάζο...μόνο για μαρμελάδα θα τους σκεφτόμουνα Ξανθή. Καλή επιτυχία εύχομαι λοιπόν.

      Διαγραφή
  2. Τρελλαίνομαι για λωτούς!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εγώ πάλι δεν τους είχα και σε πολύ εκτίμηση, Πέπη μου.
      Αλλά εδώ μάλλον πήραν την θέση που τους άρμοζε.

      Διαγραφή
  3. Πρεπει να ταιριάζουν πάρα πολύ στην ταρτα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αριάδνη, πρέπει να πω ότι είχε πάρα πολύ ωραία γεύση. Δοκίμασε, εάν βρεθείς με λωτούς στα χέρια, όπως κι' εγώ.

      Διαγραφή
  4. Εγώ τους λωτούς δεν τους πολυχωνεύω σαν φρούτο αλλά αυτή την τάρτα θα την δοκίμαζα οπωσδήποτε και νομίζω πως θα μου άρεσε πολύ έτσι όπως τους συνδύασες με πορτοκάλι. Καραμέλωσε η κρεμούλα με την καστανή ζάχαρη όπως βλέπω στις φωτογραφίες, δείχνει και πολύ εμφανίσιμη συν τοις άλλοις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι' εγώ Αμαλία μου, της ίδιας φιλοσοφίας ήμουν. Αλλά με την τάρτα ταίριαξαν πολύ καλά. Σκέτους και ωμούς νομίζω πως δεν θα τους κατανάλωνα.
      Καλό απόγευμα εύχομαι.

      Διαγραφή
  5. Λωτούς δεν έχω δοκιμάσει (από όσο θυμάμαι τουλάχιστον) ποτέ!
    Τους βλέπω στο σούπερ μάρκετ, αλλά ακόμα δεν το έχω αποφασίσει :)
    Σε τέτοια μορφή θα δοκίμαζα ευχαρίστως. Η τάρτα δείχνει εξαιρετικά περιποιημένη και λαχταριστή. Είναι και αυτός ο συνδυασμός τους με το πορτοκάλι που δεν με αφήνει ασυγκίνητη :)
    Σε φιλώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μα και για εμένα πρώτη φορά ήταν Ερμιόνη μου. Και όπως ήδη έγραψα, σαν φρούτο πάντα πίστευα πως είναι στυφό. Ανήκουν δε για εμένα σε είδος φρούτων που δεν θα αγόραζα ...όπως τα μούσμουλα και τα αβοκάντο (που επίσης σπάνια χρησιμοποιώ...). Εδώ όμως το αποτέλεσμα και η προτροπή της φίλης μας της Ελένης με την συνταγή της, με οδήγησαν σ' ένα πραγματικά ωραίο γλυκό.
      Φιλιά πολλά κι' από εμένα (και στα μικρά μουτράκια επίσης).

      Διαγραφή
  6. H αλήθεια είναι πως δεν έχω δοκιμάσει λωτούς.
    Τώρα τελευταία κυκλοφορούν πολύ στις λαικές αγορές.
    Πάντως η τάρτα φαίνεται νοστιμότατη ;)

    Φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχουν μπει και αυτοί με την σειρά τους, στις πιο μοντέρνες καλλιέργιες, όπως τα ρόδια, τα διάφορα μούρα, μύρτιλλα κ.λ.π. Μάριον. Οπότε μάλλον θα τους βρίσκουμε μπροστά μας για διάφορες δοκιμές στο μέλλον. Η τάρτα πραγματικά έγινε ωραία και με την αρωματική της ζύμη ταίριαξε τέλεια και "μαρμελάδα" λωτού.
      Καλό απόγευμα.

      Διαγραφή